Positieve berichten

Positieve berichten als vitaminen voor de ziel

Blauwe fietsen voor Amsterdamse forens

Een reactie plaatsen

De witte fiets wordt blauw, zo lijkt het. Volgende week stuurt OV-fiets een brief aan alle 2.000 bedrijven in het Westpoortgebied om goedkope huurfietsen voor forensen te promoten. Als de aanpak succesvol is, dan wordt hij landelijk ingevoerd.

Het afgelopen jaar hebben steden als Barcelona en Parijs zeer succesvolle goedkope huurfietsen gexc3xafntroduceerd. Er bestaan twijfels of een vergelijkbaar systeem ook in Amsterdam zou werken, aangezien de meeste inwoners zelf al een fiets hebben. Een systeem dat zich richt op forensen en wellicht toeristen zou echter wel kunnen werken. Ook in Utrecht wordt over zo’n systeem nagedacht.

Momenteel verhuurt OV-fiets een paar honderd fietsen per maand vanaf het Sloterdijkstation bij het bedrijventerrein Westpoort. Directeur Kaj Mook zegt dat er geen expliciete doelstellingen zijn verbonden aan de Westpoortpilot, maar "het zou raar zijn als we het huidige aantal niet tenminste zouden kunnen verdubbelen".

De komende drie jaar ligt de prioriteit voor OV-fiets bij de zakelijke markt. "We zien daar veel groeipotentieel", aldus Mook. In Amsterdam zal OV-fiets zich richten op gebieden als de Zuidas en Zuidoost. Volgens Mook hebben veel werkgevers er belangstelling voor om de OV-fiets beschikbaar te stellen aan hun werknemers.

OV-fiets overweegt verder om zich op toeristen te richten. Veel toeristenlokaties in Amsterdam worden al bediend door verhuurlocaties, maar wellicht wordt er xc3xa9xc3xa9n toegevoegd op het Museumplein.

Het concept van de OV-fiets wijkt af van andere deelfietssystemen doordat gebruikers hun fiets moeten terugbrengen naar dezelfde locatie waar ze hem hebben gehuurd, of ze moeten een boete van tien euro betalen. In Ede wordt een proef uitgevoerd waarbij gebruikers de fiets op een andere locatie mogen terugbrengen voor een toeslag van 65 cent.

Misschien wordt deze optie ook in Amsterdam ingevoerd. Mensen die ’s ochtends met het openbaar vervoer naar hun werk zijn gegaan, kunnen dan aan het eind van de dag besluiten om per fiets naar huis te gaan. Momenteel zijn er zo’n vijfhonderd fietsen beschikbaar op dertien locaties in Amsterdam.

Landelijk zijn OV-fietsen op 160 locaties (vooral bij stations) beschikbaar voor de 40.000 abonnees. Naar schatting is xc3xa9xc3xa9n op de vier abonnees een zakelijke gebruiker. Abonnees betalen 9,50 euro per jaar plus 2,85 euro per rit. Er zijn goedkopere opties voor bedrijven die hun werknemers de OV-fiets willen laten gebruiken.

De omvang van het systeem is bescheiden in vergelijking met bijvoorbeeld Vxc3xa9lib’ in Parijs, dat 70.000 ritten per dag verhuurt aan zijn 190.000 abonnees en een onbekend aantal incidentele gebruikers.

OV-fiets lijkt zich van buitenlandse varianten te onderscheiden doordat de fietsen gemakkelijk in combinatie met het openbaar vervoer zijn te gebruiken. Uit een recente peiling bleek echter dat meer dan de helft van de Vxc3xa9lib’-gebruikers in Parijs de fietsen gebruikt in combinatie met andere vervoermiddelen. Exc3xa9nenzestig procent van de vaste klanten gebruikt de fiets regelmatig om naar school of werk te gaan.

Bron: Nieuws uit Amsterdam

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s